TALENTONTWIKKELING VOOR ELK KIND
Kwaliteiten van het kind staan centraal
Op OBS Van der Heijden gaan wij ervan uit dat ieder kind uniek is en daarom ook eigen specifieke onderwijsbehoeften heeft. De leermogelijkheden en kwaliteiten van alle leerlingen zijn verschillend. Zo kan het voorkomen dat een leerling de leerstof nog niet goed opneemt of het tempo te hoog of te laag ligt. Of dat de leerstof juist te gemakkelijk is en er meer verdieping of verrijking in leerstof nodig is. Door op verschillende niveaus les te geven, kunnen onze leerkrachten goed inspelen op deze verschillen.
Extra ondersteuning in de groep kan nodig zijn en bestaat uit:
- Extra ondersteuning tijdens de les;
- Verlengde instructie;
- Extra uitleg of ondersteuning, bijvoorbeeld tijdens weektaak;
- Inzet door onderwijsassistenten.
Voor het tijdig signaleren van leerproblemen wordt, naast de methodegebonden toetsen, gebruik gemaakt van landelijke toetsen voor de langere termijn. Voor het signaleren van sociaal- en emotionele ontwikkelpunten wordt gebruik gemaakt van vragenlijsten welke twee keer per jaar worden ingevuld door de leerkracht. Vanaf groep 6 vullen de leerlingen deze ook zelf in. Dit alles wordt bijgehouden in het leerlingvolgsysteem ParnasSys.